Waar zou jullie lied over gaan?

Piekeren jullie elk jaar je ook suf over het teamuitje? Want: “Wat zullen we nu weer gaan doen?” Misschien heb ik een idee. Ik wist niet dat het bestond, maar ik las het in een ondernemersmagazine, hier uit het Woerdense. Dat staat trouwens zo vol met succesverhalen dat ik denk: te sterk om waar te zijn. Zal er dan nooit iets tegen zitten? En valt daar dan niets van te leren, ook voor anderen?

Enfin: de redactie van dit blad vertelt in de laatste editie over hun teamuitje. Ze togen naar een studio om daar een lied te maken over hun eigen onderneming, als teambuilding, maar ook voor de fun. Dit onder leiding van een singer-songwriter, componist en producer. Zo moest dit team teksten verzinnen die te maken hadden met de kernboodschap van het bedrijf. De opbrengst van deze sessie leidde tot de songtekst, inclusief refrein. Een componist maakte daar een melodie bij en in de loop van de dag zong het team dit lied in in een heuse opnamestudio. En voilà, klaar was het bedrijfslied.

Verhalen kun je vertellen, maar ook zingen. Juist liedjes met een verhaal blijken beter te blijven hangen in je onderbewuste. En melodieën kunnen zich hechten aan verhalen. Van sommige films is de soundtrack legendarischer geworden dan het verhaal van de film zelf. Denk bijvoorbeeld aan de filmmuziek van wijlen grootmeester Ennio Morricone. Of wacht dat je van de melodie van de Pink Panther?

Kortom: een schoollied kan een mooi middel zijn om de boodschap, het verhaal van je school te vertellen aan je omgeving. Alleen: dan moet je wel weten wat je verhaal is en dat vinden veel schoolleiders nog een lastig ding, heb ik begrepen. Dit onderwerp leent zich goed voor je herregistratie voor het schoolleidersregister op het thema persoonlijk leiderschap.