Kijk even hier: is dit jouw stem?

Leergemeenschap De betekenisvolle school is ontstaan in de alledaagse schoolpraktijk. Grote kans dus dat je jezelf als schoolleider herkent in onderstaand dialoog: jouw stem dus.

Wat wil je?
Ik wil een schoolleider zijn die samen met mijn team de mensen in onze omgeving mee kan nemen in het verhaal van onze school. Dus in wat wij voor hen willen betekenen en wat zij voor ons betekenen.”

Waarom wil je dat?
“Omdat ik denk we ons beter zouden kunnen verbinden met ouders, maar ook met andere mensen die betrokken zijn bij onze school. Zodat iedereen binnen onze gemeenschap blij is met het feit dat we bestaan en zich inzetten om onze school te laten bloeien.”

Wat weerhoud je?
Dat er elke dag weer dingen gebeuren die me daar vanaf houden, dat ik niet goed weet hoe ik dit moet aanpakken en hoe ik de gemeenschap rond onze school daarbij moet betrekken. Ik merk dat wij  een goed en echt verhaal moeten hebben, willen we de mensen rond de school daarin mee kunnen nemen. Het moet wel iets zijn dat het echte leven raakt, dat boeit. Geen slap marketingpraatje dus, losgezongen van de werkelijkheid. Het dient echt wel dieper te gaan.”

Wat gebeurt er als dit niet lukt?
“Ik merk dat als we niet goed weten wat ons – alle mensen rond de school – gezamenlijk verhaal is en dat dat enorm veel ruis, gedoe en onvrede kan geven. Ik voel met daar zelf ook niet gelukkig bij, want ik heb dan het idee dat ik als schoolleider faal, dat ik geen betekenis aan mijn eigen professionaliteit kan geven, maar ook niet aan dat van mijn team. Dat we dus best nietszeggend zijn.”

Hoe zou jou leven als schoolleider eruit zien als lukt wat je graag zou willen?
Dan zouden we als school veel betekenisvoller zijn. Dat ouders echt blij zijn met onze school en dat zij ook weten waarom en dat kunnen vertellen. Hun schooltijd zullen de leerlingen dan ook lang heugen: dat ze veel aan de tijd hier te danken hebben en dat ze dat ook kunnen verwoorden. Het zou dan ook wel eens veel makkelijker kunnen worden om nieuwe leerkrachten te werven omdat we beter kunnen vertellen waarom ze juist hier moeten werken. Het schoolleiderschap zou mij meer voldoening geven.”

Hoe zou deze leergemeenschap je daarmee kunnen helpen?
“Dit is toch iets wat we als team met elkaar moeten leren, want samen vormen we het verhaal van onze school. Het is niet alleen wat ik doe, maar ook wat mijn teamleden doen. Dat zit je eigenlijk al middenin een leergemeenschap. En eigenlijk zouden ouders ook ergens een plek moeten hebben, want die hebben zeker ook een rol in ons verhaal. Ik denk dat we al zoekend en stap voor stap ons leerverhaal moeten vormgeven. Zo komt het ook beter tussen de oren te zitten, dan dat we een of ander voorgebakken kant-en-klaarprogramma gaan uitvoeren, dat weer net niet aansluit bij waar we als school zitten.”