Zes vragen over De betekenisvolle school

1. Wat is De betekenisvolle school?

De betekenisvolle school is een leergemeenschap van basisscholen, die samen willen leren hoe ze kunnen bloeien in betekenis. Elke school vormt daarbij een leergemeenschap en samenwerkende scholen vormen samen ook leergemeenschap, omdat ze beseffen dat ze veel van elkaar kunnen leren.

2. Wat wil de leergemeenschap bereiken?

De leergemeenschap wil bereiken dat basisscholen tot bloeien komen in de betekenis die ze hebben voor hun omgeving om zo hun relaties de uitspraak te ontlokken: “Goed dat jullie bestaan en ik steun jullie!”.

3. Op wie richt de leergemeenschap zich?

De betekenisvolle school richt zich op alle basisscholen in Nederland. Dat kunnen eenpitters zijn, maar ook scholen die vallen onder een bestuurskoepel.

4. Wat levert de leergemeenschap op?

Deze gemeenschap wil samen een leer- en innovatieopbrengst realiseren die anders niet mogelijk was geweest. Zo is het leertraject Omgaan met de omgeving ontstaan uit deze leergemeenschap. Hiermee kunnen schoolleiders zich laten herregistreren bij het Schoolleidersregister.

5. Wat kost deelname aan de leergemeenschap?
De leergemeenschap vraagt in eerste plaats een leerhouding, maar ook tijd en aandacht om kennis en ervaring met elkaar te delen. De investeringen die nodig zijn om op basis van het leerproces innovaties te realiseren, delen we met elkaar. Met andere woorden: samen bepalen we de kosten en opbrengsten van de leergemeenschap.

6. Hoe treden wij toe tot de leergemeenschap?
Als je overweegt mee te doen met de leergemeenschap, geef dat dan aan via dit contactformulier. Wij nemen dan contact met je op. Een andere opties is dat je ons als supporter volgt via de nieuwsbrief.