Slechts 7% vertelt iets over de onderwijsvisie

Heb jij ook graag iets bij de koffie? Ik wel, maar aan koekjes doe ik al jaren niet meer. Mijn koekje bij de koffie is Onze Taal, het taaltijdschrift van Genootschap Onze taal. Vind ik fijne kost voor iedereen die met taal bezig is. En extra kilo’s krijg je er ook niet van.

In het laatste nummer vraagt ene Marc van Oostendorp zich vertwijfeld af: ‘Wie geeft er straks nog Nederlands?’ Niet alleen basisscholen kunnen geen leerkrachten vinden, ook het voortgezet onderwijs kampt hiermee. Hij verwijst naar een onderzoek van twee lerarenopleiders, die sollicitatie-advertenties onder de loep namen voor docenten Nederlands. Omdat mensen niet voor het geld het onderwijs ingaan, keken ze verder dan het aangeboden salaris. Etaleerden de scholen in de advertenties bijvoorbeeld ook een inspirerende visie op onderwijs? Die zou iets kunnen weerspiegelen van het enthousiasme bij de aankomende collega’s en de aantrekkelijkheid van de aangeboden baan. Slechts zeven procent van de advertenties gaf iets weer van een visie, constateerden de onderzoekers spijtig. Uit ervaring verwacht ik dat dit bij het basisonderwijs niet anders zal zijn.

Zeker, het is een kunst om een visie goed op schrift te krijgen. Zeker als je niet een hele nota vol kunt tikken, maar je het eigenlijk met te weinig woorden moet doen. Schoolleiders vinden het sowieso lastig om iets over hun school te vertellen of te schrijven, heb ik begrepen. Zeker als het verder moet gaan dan wat hun school doet. Als het dus over het waarom moet gaan. Je zult merken dat als je dit goed scherp hebt, de tekst van zo’n advertentie ook een stuk overtuigender wordt. Bovendien rollen de woorden sneller uit je pen. De tekst ontaardt dan ook niet in een plat verkooppraatje.