Waarom jouw collega een meter aan boeken kocht

Of jij de tijd en het geduld ervoor zou hebben, weet ik niet. Maar een collega van je las een meter boeken over leiderschap, voor haar eigen ontwikkeling. Die meter volgens eigen zeggen dan. Ze was benoemd tot directeur van een net opgerichte basisschool. Ervaring met leiding geven moest ze ontberen, al had ze wel een masteropleiding tot schoolleider gevolgd. Maar die bood haar te weinig houvast, althans voor haar eigen gevoel. Vandaar die meter boeken over leiderschap.

Ze was behoorlijk in paniek, erkent deze sollicitant toen ze begreep dat ze de baan had gekregen. Ze heet Cordula Rooijendijk en het is dat ze haar ervaringen in een dagboek noteerde. Anders hadden we dit nooit geweten. Toen ze die meter boeken over leiderschap eenmaal in huis had, bereidde ze zich tijdens de zomervakantie voor op haar grote taak. Zo vertelt ze dat ze met geeltjes de dingen markeerden die ze echt niet mocht vergeten als ze straks de scepter zou zwaaien op school.

Als jij via internet ook een meter aan boeken voor je professionalisering bestelt en je koopt een blok geeltjes bij de Hema, dan zou jouw herregistratie ook heel dichtbij kunnen zijn. Want daarvoor heb ik leerverhaal De ongekende schat geschreven. 100% herregistratiewaarde scoren is mogelijk. En daar heb je niets eens een meter boeken voor nodig. In de verste verte niet. En als je met 65% herregistratiewaarde al tevreden bent, kun je met nog minder pagina’s af. Het niveau van dit leerverhaal is hoog volgens het schoolleidersregister. Voordeel: dit leerverhaal kost daardoor relatief weinig tijd. In ieder geval veel en veel minder dan de voorgeschreven 240 uur.

Deze leerverhalen ook per e-mail ontvangen? Meld je dan aan via de link.