Het imago van de schoolleider en de kapotte kopieermachine

De coronacrisis heeft de schoolleider weer op de kaart gezet, zo verklaart ze terugblikkend in een afscheidsinterview. Nog meer in haar nopjes is vertrekkend voorzitter Petra van Haren van de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) met de aandacht voor schoolleiders in het nieuwe regeerakkoord. “Dat geeft voldoening”.

‘k Ben even gaan spieken in die bundel papier en ik lees dat het nieuwe kabinet de positie en de kwaliteit van de schoolleiders wil versterken. Volgens Van Haren zijn schoolleiders nog te vaak druk met randzaken als een kapotte kopieermachine en vraagt het beroepsimago van de schoolleiders dringend verbetering. Het nieuwe kabinet wil dan ook de geldbuidel trekken om de arbeidsvoorwaarden voor deze mensen te verbeteren.

Maar zou meer geld alleen de oplossing zijn? Ik denk dat de schoolleiders zelf ook een sleutel in handen hebben. Zeker als het om imago gaat. Een schoolmanager repareert de kopieermachine en regelt oneindig veel andere zaken, waarvan het nodig is dat ze gemanaged worden. Een schoolleider geeft betekenis aan alles wat er in zijn organisatie gebeurt, neemt alle betrokkenen daarin mee en zal daar dan ook erkenning voor krijgen. Dit kost geen rooie cent en een kapotte kopieermachine hoeft dat ook niet in de weg te staan. Het vraagt wel een andere manier van kijken naar de schoolorganisatie en het weerstaan van een grote belager die onderwijs van zijn betekenis wil beroven.

Vrijdag 28 januari sluit de inschrijvingstermijn voor het introductieleerverhaal De verloren helden. Daarmee ontdek je precies wie die grote belager is en hoe je betekenis gaan geven aan je schoolleiderschap. En je kunt hiermee jezelf herregisteren.