Hier zitten je collega’s mee en dat wist ik niet

“Ja, echt, ze vinden dat moeilijk, iets schrijven over hun school”. Ze merkt het vaak, zegt ze. Ik heb haar – een echt onderwijsmens – deze heerlijk frisse zomermorgen aan mijn oor hangen. Ik zou haar voor schooltijd even bellen, tijdens mijn morgenwandeling.

Haar ken ik al zolang als ik mijn vrouw ken en pas waren de vriendinnen ergens lekker aan het kletsen. ‘k Ging ook over mij blijkbaar, want op een moment ging er een lampje branden. “Misschien moet Ries mij eens bellen”, zo opperde ze. “Dan vertel ik het hem zelf wel.” Ze is gepokt en gemazeld in het helpen van leerlingen die dreigen te stranden op de basisschool. Door haar contacten met schooldirecteuren weet ze goed waar zij mee zitten. En daar ging het dus over.

Ze vertelde dat schoolleiders het vaak lastig vinden om iets over hun school te zeggen. Bijvoorbeeld in de schoolgids, op de website of in een bericht aan ouders. Of om iets betekenisvols te zeggen tijdens de afscheidsavond. Tsja, wat schrijf je dan of wat zeg je precies? En hoe vang je dan de aandacht? En hoe doe je dat zonder jezelf te vervellen tot een gladde marketeer of een imponerende entertainer? Of zonder jezelf te horen praten? Hoe blijf je dichtbij jezelf, maar ook bij waar je school voor staat? En hoe neem je mensen daarin mee?

Eureka! Dit bracht mij op een idee. Ik weet dat schoolleiders altijd graag praktisch bezig zijn, maar ook professioneel willen groeien. Dat ze best een cursus willen doen, maar dan moeten ze er wel echt wat aan hebben. Je weet inmiddels dat trainingen niet zo mijn ding zijn (dan moet ik altijd aan honden denken) en dat ik graag de spa diep steek. Met leerverhalen bijvoorbeeld. Die bovendien ook nog eens een hoop herregistratiepunten opleveren. Dat lukt echt niet met een traininkje Zo schrijf ik een stukje voor de nieuwsbrief. (Ze lachen me finaal uit bij het schoolleidersregister als ik zoiets wil accrediteren. Ga ik niet doen.)