Blijf bij je verhaal, ook het komende jaar

Zag je het opnieuw gebeuren dit jaar? Aan het einde van de zomervakantie meten de media altijd breed uit dat de scholen weer open gaan. Lekker voorspelbaar dingetje voor de redacties, zeker in komkommertijd. En nieuws is geen nieuws als er geen probleem is. En dat is er dus: het leerkrachtentekort. ‘Eerste schooldag en het lerarentekort is nu al weer voelbaar’, kopte de NOS op de website en ‘Haagse scholen blijven een dag in de week dicht’, meldde Nu.nl. Geen fijn begin natuurlijk, zeker ook niet voor de beeldvorming. Alsof het onderwijs alleen maar tobberitis is.

Opvallend: de NOS liet de wereld zien dat het basisonderwijs zich inmiddels heeft ontwikkeld tot grootmeester in het improviseren en toonde een aantal creatieve oplossingen die scholen bedachten om leerlingen toch nog les te kunnen geven. Al hadden ze geen eigen juf of meester meer. De coronacrisis bracht dat talent al eerder aan het licht.

Mag ik je een improvisatietip geven voor alles wat zich ongetwijfeld nog gaat aandienen? Wat je ook doet: dien je verhaal! Dus als je weer een oplossing moet bedenken voor een acuut probleem: neem dan die oplossing die het verhaal van je school verder brengt, die past bij waar je als school voor staat. En leg dat dan uit aan ouders, leerlingen en de andere betrokkenen. Waarom kies je juist voor deze oplossing? Neem iedereen hierin mee en ze zullen je steunen.