Professionaliseren met een cocktail

‘k Had wel eens verteld toch, dat ik niet zo’n cursusman ben? Het is gewoon niet aan mij besteed: met een groep in een zaaltje, op tafel zo’n dienblaadje met glaasjes en flesjes Spa blauw of rood en wat koekjes. Met voorin een scherm en iemand die eindeloos praat.

Nee, ik pak liever een boek. Maak me dan eigen wat de auteur probeert te zeggen, om dat vervolgens in mijn eigen situatie toe te passen, te evalueren, te verbeteren en weer opnieuw toe te passen. Dat levert altijd een spannende leerervaring op. Zo vreet ik me momenteel door het boek The Literary Mind van Mark Turner heen. Het feit dat we taal gebruiken en zinnen maken, verklapt dat we een brein hebben dat op vertellen is aangelegd, aldus deze wetenschapper. Om zo te kunnen dealen met de werkelijkheid. Dit menselijk vermogen moet je kunnen herkennen tijdens de kringgesprekken met leerlingen. Maar ook aan de koffietafel bij jullie op school. Let maar eens op hoe daar verteld wordt! Romanschrijvers maken hiervan ook gebruik, maar verheffen dit tot kunst. Dat doen kinderen en je collega’s dan weer niet.

Misschien denk jij ook wel dat je voor je herregistratie de toevlucht moet nemen tot zo’n zaaltje. Maar dat hoeft echt niet. Als je op vakantie gaat en je neemt de juiste boeken mee naar huis of zelfs op vakantie – lekker lezen met een cocktail aan de rand van het zwembad – dan kunnen die je helpen met je professionalisering en herregistratie. Dat doe je met leerverhaal De ongekende schat. Klink hier voor meer informatie.