De koffer: wat ga jij lezen?

Je gaat het binnenkort weer meemaken! Mensen die in de media vertellen welke boeken ze in hun reiskoffer gaan stoppen. Voor op het strand, bij het zwembad of in de tent. Het einde van het schooljaar is hectisch en jij zult hier nog niet over nagedacht hebben. Tenminste, dat vermoed ik. En misschien ben je wel helemaal geen lezer. Of juist wel en vind je dit een fijne manier om jezelf bij te spijkeren. Al zit dat er tijdens het schooljaar gewoon niet in.

Ben je wel een lezer, dan heb ik een boekentip voor je: Het prachtige risico van onderwijs van Gert Biesta. Deze week las ik er nog even in en dat boek daagt je enorm uit om eens goed na te denken over wat onderwijs nu precies is en waarom het echt gaat. Zeker, het is pittige kost. Misschien wel te zwaar voor op het strand of bij de camping. Maar als je thuis nog een momentje rust kan vinden om ’s morgens bij de koffie je te bezinnen op het komende schooljaar, dat zal dit boek je zeker verder helpen. Vooral om bij de waan van de dag weg te blijven en jezelf erbij te bepalen dat onderwijs kunst is. Dit boek zit ook in het leerverhaal Op zoek naar de verloren helden. Zo kan dit een opstap zijn naar je herregistratie.

Weet je waar ik ook benieuwd naar ben? Naar het boek waarvan jij vindt dat elke schoolleider het moet lezen voor zijn professionalisering. Laat dat even aan mij weten door dit bericht terug te sturen met jouw tip erbij. Dan deel ik dit lijstje weer. Dan kunnen jouw collega’s jouw tip in hun koffer stoppen. Zo werkt dat bij onze leergemeenschap.