Dit kun je zeggen op de afscheidsavond

Nog even, dan mag je de oudste groep weer uitzwaaien. Misschien is het bij jullie ook wel de gewoonte dat de directeur wat mag zeggen op de afscheidsavond. En welk punt maak je dan? Natuurlijk wens je de leerlingen succes in het vervolgonderwijs. En misschien zeg je ook nog wat tegen de ouders die met het afscheid van hun jongste kind zelf ook de deur van jouw school achter zich dicht trekken. Voor altijd.

Het is zeker ook een mooi moment om te vertellen wat jullie hebben willen betekenen voor deze leerlingen. Denk je maar eens in: groen als gras arriveert een kleuter in de laagste groep. Zo kan ik me nog goed herinneren dat ik mijn zoon als 4-jarige het lokaal heb binnen moeten dragen. Hij had er gewoon geen zin in. Ook mijn jongste dochter moest vaak een kwartier uithuilen bij de juf op schoot. Waarna ze zich blijmoedig met haar lot verzoende. Inmiddels zit ze in groep 7 en doet het daar gewoon lekker. En toen mijn zoon afzwaaide, stond hij vol bravoure op het podium. Het kan verkeren. Wat ik maar wil zeggen: besef dat jullie met acht jaar ontwikkeling een fundament gelegd hebben, waar de leerlingen de rest van hun leven op zullen bouwen. Benoem dat eens. Want zo geef je betekenis aan je school, maar ook aan heel het basisonderwijs in Nederland. En dat kan momenteel zeker geen kwaad.

Let wel op een valkuil: positioneer jezelf niet als de held van jouw leerlingen. Of als de held van je ouders. Dan haakt iedereen af. De helden in het verhaal van jouw school zijn de leerlingen zelf, maar ook hun ouders. Want jullie als team hebben toch als missie om juist hen verder te helpen in het leven? De leerlingen met hun toekomst en de ouders met de opvoeding? Wel eens goed om dat uit te spreken toch? Want zat daar al die jaren niet het geheim van het educatieve partnerschap verborgen? En dat is dan ook weer een dankwoord waard.

Een leerverhaal voor de afscheidspeech heeft onze leergemeenschap niet. Wel ontdek je met introductieleerverhaal Op zoek naar de verloren helden waarom het zo belangrijk is om de betekenis van onderwijs goed onder woorden te kunnen brengen.