Stress, de inspectie komt!

Wat was hij nerveus. De onderwijsman in hart en nieren volgt een herregistratietraject, maar met zijn hoofd is hij duidelijk ergens anders. ‘De inspectie komt, de inspectie komt’, mompelt hij. Liefst had deze schoolleider direct zijn biezen gepakt om met zijn team alles picobello voor te bereiden. De andere deelnemers aan het traject leven met hem mee, wetend wat een onrust en spanning zo’n bezoek veroorzaakt.

Tijdens een herregistratietraject vroeg ik eens aan schoolleiders of ze zich een leven zonder onderwijsinspectie konden voorstellen. Ze keken me aan of ze het in Keulen hoorden donderen. Onbestaanbaar vonden ze. Want wie bepaalt dan of het onderwijs op hun school van voldoende kwaliteit is? Focus op regels, eisen en doelen is verleidelijk, maar heeft een akelige bijwerking. ‘Als ik me daar maar aan hou, dan loop ik geen risico’, wordt dan al snel de leidende gedachte. De politici en de ambtenaren in de Den Haag zijn daarom ook zo dol op regels: zo kun je het onderwijs de goede dingen laten doen. Denken ze.

Maar stel: op een dag breekt er een revolutie uit en de onderwijsinspecteurs en de onderwijsambtenaren worden op straat gezet. Kun je dan zonder deze mensen vaststellen wat goed onderwijs voor jouw leerlingen is? Hoe zou je dat doen? Wie zou je bij dat gesprek betrekken en hoe zou je laten zien dat jouw school inderdaad dat goede onderwijs biedt? Stel je ook eens voor dat je dan een dolende onderwijsinspecteur treft, die het niet kan laten om zijn inspectie te doen. Zou hij dan tot zijn stomme verbazing constateren dat het onderwijs op jouw school beter is dan overheid en inspectie ooit met regels hadden kunnen realiseren? Wat is er dan gebeurd en wat betekent dat?

Onderwijsinspecteurs komen in het introductieleerverhaal Op zoek naar de verloren helden niet voor. Wel de neiging om alles met regels te willen fixeren, wat de gevolgen daarvan zijn en hoe je je daar tegen kunt verzetten. Goed voor 45% herregistratiewaarde!