De realityshow die Oekraïne heet

De oorlog in Oekraïne: vast een terugkerend onderwerp in de kringgesprekken op jouw school. Althans, dat kan ik me zo voorstellen. De oorlog daar toont zich als een spannend verhaal: wie gaat er winnen, wie verliezen? Ik lees ook nog elke dag de liveblogs en een daarvan citeerde een Oekraïense soldaat die vast zit in de Azovstal-fabriek in Mariupol. “Het lijkt alsof ik een helse realityshow ben beland, waar we als soldaten vechten voor ons leven en de hele wereld naar het interessante toneelstuk kijkt! Het enige verschil is dat het geen film is en wij geen fictieve personages zijn. Dit is het echte leven!”

Wat deze soldaat goed doorheeft, is dat verhalen in de vorm van film, drama, literatuur of welke vorm dan ook, zich spiegelen aan het echte leven. En dat die verhalen op hun beurt weer helpen om op het echte leven te spiegelen. Precies dat, had die soldaat goed door. Hoe penibel de situatie van deze held ook is.

Een schoolleider heeft gelukkig te dealen met minder heftige situaties (in Oekraïne zijn ook scholen gebombardeerd). Maar ook hij zit in een realityshow met echte personages, of dat nu leerlingen zijn, ouders, teamleden of de buurman. Bij het herregisteren met leerverhalen bekijk je je eigen professionalisering ook als een soort realityshow. Maar dan zit jij in de hoofdrol. Alles wat jij leert en welke impact dat op jou heeft, vang je in jouw leerverhaal (nee, geen toetsen. Doen we niet aan). En juist dat verhaal kun je weer gebruiken om te spiegelen op alles wat er op jouw school en daarbuiten voorbij komt, maar ook op wat er met jou gebeurt. Verhalen zijn daar voor bedoeld en dat maakt het zo boeiend. Waag de stap naar de wereld van leerverhalen met het introductieverhaal Op zoek naar de verloren helden.