Gaan ze het zeggen?

Gaan ze het zeggen, gaan ze het nu echt eens zeggen? Ik zit op het puntje van de bank, met mijn mok koffie in de hand. Tijdens het achtuurjournaal vertelt presentator Winfried Baijens dat de loonkloof tussen leerkrachten in het basisonderwijs en docenten in het voortgezet onderwijs nu eindelijk gedicht wordt. Het basisonderwijs heeft daar hard voor moeten strijden, zegt vervolgens de achtergrondstem bij de reportage. Tot aan stakingen toe. Een feestelijke dag, erkent een geïnterviewde juf. “Het zorgt voor een stuk waardering.”

Maar geld lost niet alle problemen op, dat beseffen de geïnterviewden heel goed. Zorgen over de werkdruk en aanwas van nieuwe leerkrachten blijven. “Het is hard werken”, weet een schooldirecteur. “Mensen willen wel graag werken in het onderwijs, maar zien er daarom ook tegenop.” Ze verwijst naar alle verantwoordelijkheden van een juf of meester. “Daar is echt wel goede motivatie voor nodig.” Gaat dit dan helpen, vraagt de stem? “Dat gaat zeker helpen.” Vervolgens mogen de leerlingen ook nog hun woordje doen en die kunnen opvallend goed vertellen waarom het zo hard werken is in de klas. Is het genoeg, vraagt de stem verder. De leerkracht: “Ik hoop het.” Ze spreekt vervolgens de wens uit dat heel veel mensen ‘dit mooie vak’ willen gaan uitoefenen. Dan kondigt de journaalpresentator een nieuw item aan.

Nog steeds zit ik te wachten op het puntje van de bank totdat ze het nu eens echt gaan zeggen. Dat het een mooi vak is, hoor ik van veel leerkrachten en dat menen ze. Dat weet ik. En dat er nog problemen zijn, dat weet ook iedereen. Maar zou het niet goed zijn om van leerkrachten en schoolleiders eens te horen wat zij zien als de grote betekenis van onderwijs voor ons land? Waarom is het nu zo’n mooi vak? En waarom is het goed om daar te werken? Want hoeveel mensen zullen vanwege het salaris kiezen voor het onderwijs? En hoeveel mensen zullen dit kunnen doen in het besef van grote betekenis te zijn, voor de leerlingen, voor de ouders, voor de samenleving? Maar wie vertelt hen dat?

In ons leerverhaal Op zoek naar de verloren helden legt Stephen Covey uit wat de rol van de innerlijke stem is voor het waarom, voor de betekenis van een organisatie. Dan ben jij wel in staat om het eens echt te zeggen als het journaal op de stoep staat.