De schoolgids als Dikke van Dale?

Een wat? Een nakkendakker! Een wattes? Een nakkendakkerrrr! Op een dul momentje in het weekend hadden we ineens zin in een spelletje. Uno? Nee, niet weer! Stratego? Nee, niet met z’n vijfen! Het woordenboekspel dan, opperde mijn vrouw. De kids keken haar met grote ogen aan. Een spel met een woordenboek? Dat leek hun onbestaanbaar. Sowieso moeten we goed naar zo’n boek zoeken hier in huis sinds Google alle antwoorden genereert. Maar ergens op de bovenverdieping, op de hoogste plank boven mijn bureau, trof ik toch nog een echte Van Dale. Zo’n bruin, driedelig ding, in een kartonnen doos. Met een flinke laag stof erbovenop.

Met Google kun je niet wat je met een papieren woordverzameling wel kunt: een woord van de pagina pikken waarvan je vermoedt dat niemand de betekenis weet. Het spel is dan dat de medespelers hun idee bij dat woord op een papiertje krabbelen. De oogst aan veronderstelde betekenissen verzamelt de woordgever, met de goede betekenis er tussen gestopt. Vervolgens leest hij ze voor. De bedachte betekenissen staan altijd garant voor grote hilariteit, maar ook verwarring. De spelgenoten kiezen vervolgens de betekenis, waarvan zij denken dat het de goeie is. De oogst aan betekenissen voor nakkendakker? Door grootsheidswaanzin bevangen cabaretier, scheldwoord voor iemand die andermans ideeën na-aapt , iemand zonder geld of iemand die cocktails maakt aan de bar en: iemand die iets steelt, een dief. Tsja, welke zal de juiste zijn?

Nu gebruikten we voor dit spelletje een Dikke Van Dale, maar zou je bijvoorbeeld ook een schoolgids kunnen gebruiken? Nee, nakkendakker tref je daar niet aan. Dat weet ik zeker. Maar wel andere woorden, waarvan ouders de betekenis vaak alleen maar kunnen raden omdat het schooljargon is. Welke? Zoek dan eens zo’n woord in je schoolgids op en leg het de ouders voor. Wedden dat het een hilarisch spelletje wordt! En vergeet niet de echte betekenis van dat woord helder te formuleren!