Een ongehoord leerverhaal

Langzaam gaat het theezakje op en neer. Bruine sliertjes English tea vermengen zich met het hete water in het doorzichtige theeglas. “Waarom niet?”, was de vraag die ik zojuist stelde aan de hengelende theeleut. Die is inmiddels in diepe gedachten verzonken. We kennen elkaar al heel lang, sinds onze studententijd. En we bomen er graag flink op los. Zoals nu dus, op een terrasje ergens aan de Oude Rijn. Inmiddels heeft hij zich ontwikkeld tot een begenadigd vakman. Zijn afdeling draait dan ook als een tierelier. Tot verdriet van de directie geldt dat zeker niet voor de andere afdelingen binnen zijn bedrijf. De bazen proberen vanuit de directiekamer driftig grip op dit probleem te krijgen door de ene managementmethode na de andere op de werkvloer af te vuren. Zonder succes.

Als ik zoiets hoor, moet ik gewoon het verhaal ontdekken dat hier achter steekt. Dat is ontaard in een soort neurose. Meestal doe ik dat door iemand het hemd van zijn lijf te vragen. Want verhalen binnen een organisatie bestaan vaak uit ongepolijste flarden, hebben eigenlijk nooit een duidelijk begin en eind en vaak ook geen helder probleem. Die flarden moet je dus bijeenrapen van de werkvloer en tot een vertelbaar verhaal smeden.

“Heeft de directie wel eens aan jou gevraagd waarom jouw team zo succesvol is?”, vroeg ik hem. “Nee, nooit”, antwoordde hij. Vreemd en dat begint ook bij hem te dagen. Je zou toch denken dat er in een succesvolle afdeling een pracht van een leerverhaal schuilt, dat je een breed podium kunt geven binnen het bedrijf? Daar kan iedereen zijn winst mee doen. De English tea heeft inmiddels het hele glas veroverd en hij legt het theebuiltje op het schoteltje. “Tsja, waarom niet? Geen flauw idee. Ze managen alles gewoon graag top down, dat weet ik wel. Ik zie ook dat het niet werkt.”

Stephen Covey waarschuwt er in zijn boek De achtste eigenschap al voor. Directeuren en chefs, verzot op controle, die hun bedrijf leiden als een machine. Doof voor de menselijke stemmen en de daar om heen hangende verhalen in hun organisatie. En daardoor niet bereiken wat ze graag willen bereiken, omdat veel organisatie tegenwoordig gewoon te complex zijn om zo te managen. Ook scholen kennen dit probleem en dat meestal niet van hun schoolleider. Daar zijn andere machten aan het werk. Hoe hou je dan de stem van jou en jouw team levend en hoe luister je daarna? Daar gaat introductieleerverhaal Op zoek naar de verloren helden over.