Crisis, dus het onderwijs heeft ook zijn red team

Zijn bestaan was me ontgaan eerlijk gezegd. Maar waar crises zijn, doen red teams van zich horen. Tijdens de coronacrisis wierp zich een red team covid op, met een tegenvisie op het officiële overheidsbeleid. Nu ontwaarde ik er ook een voor het onderwijs: red team onderwijs. Het Nederlandse onderwijs verkeert in een crisis volgens deze club en daarom komen deze praktijkmensen en deskundigen in een manifest met een alternatieve visie.

Een kritiekpunt is dat het onderwijs en de ondersteunende opleidingen te weinig investeren in onderwijskundig leiderschap. Te veel ligt de focus op transformationeel leiderschap, lees de manager die allerlei veranderingen in het onderwijs moet doorvoeren en zijn team daarin mee moet krijgen. Het manifest stelt dat het veel belangrijker is dat de schoolleider investeert in effectief lesgeven en het ondersteunen van zijn leerkrachten bij het vergroten van de onderwijskwaliteit.

Kortom: wie is de held in het verhaal van de school? De schoolleider die zijn school als heldhaftige regelneef door allerlei veranderingen en uitdagingen loodst? Of is dat de leerkracht op zijn school die hij helpt beter les te geven en die hij de juiste bronnen daarvoor weet aan te reiken? Als de onderwijskundige wijze die zijn team helpt succes te boeken.

Dit team signaleert ook nog wat anders: politici en ambtenaren die met beleid denken leiding te moeten geven aan het onderwijs. Ook een soort transformationele leiders, maar dan incognito. Het maakt van leerkrachten blinde uitvoeders van beleid. Dat berooft hen van het werkplezier en jaagt hen het onderwijs uit, aldus het manifest.

Stel je eens de vraag: wie zijn de helden bij jou op school, wat is hun missie en hoe kun jij ze daarmee verder helpen? Ga sowieso niet zelf de held uithangen. Dat doen de politici en beleidsmakers wel die met hun plannen zeggen het onderwijs te willen redden. En je weet wat er van komt. Help jouw helden met wijsheid, inzicht en kennis.

PS. Een van onze leerverhalen voor jouw herregistratie, De gekoesterde crisis, gaat hierover. Maar dan is het goed om eerst het introductieleerverhaal Op zoek naar de verloren helden te doen. Hier vind je ze.