Hoe verkoop je lucht?

En daar is-ie weer! Na het achtuurjournaal vermaken we ons als gezin vaak nog even met de sterreclames. Elke keer liggen we weer in een deuk als hij verschijnt. Hij moet een flesje reukwater voor heren aan de man brengen. Sinds kort draait er een nieuwe commercial van geurtjesfabrikant Dior voor de Sauvage-flesjes, met nog steeds dezelfde man in de hoofdrol (hij schijnt Johnny Depp te heten). In het filmpje (hier vind je hem) rukt hij in een verlaten woestijn een paar keer flink aan een elektrische gitaar. Dat resulteert in een gillende gitaarsolo. Er verschijnen wat wolven in beeld en je hoort ze janken. Dat allemaal opgenomen bij dageraad. Vervolgens roept een zwoele achtergrondstem iets over ‘wilderness’, ‘fearless’, ‘human’ en ‘a new elixir’.

Ze zullen bij de marketingafdeling van Dior best in hun nopjes zijn geweest met de vondst om een luchtje als elixer neer te zetten. In de mythologie is een elixer een drankje met wonderlijke eigenschappen. Het geeft bijvoorbeeld een eeuwige jeugd. Voor zoiets kun je natuurlijk een mooie prijs vragen. Zo’n flesje kost dan ook een vermogen. Al blijft het volstrekt onhelder waar dat kostbare spul je nu precies aan helpt, of juist vanaf helpt.

Ik benijd zo’n marketingafdeling niet. Je moet maar gebakken lucht aan de man zien te brengen. Wat dat betreft hebben scholen het een stuk makkelijker. Sowieso hoeven die niets te verkopen, want hun verhaal is al spannend genoeg. Dat zit in hem wat onderwijsprof Gert Biesta noemt: het prachtige risico van onderwijs. Tijdens het introductieleerverhaal Op zoek naar de verloren helden ontdek je wat hij daarmee bedoelt en hoe dat jouw professie een nieuwe impuls kan geven.

Dit onderwerp leent zich goed voor je herregistratie voor het schoolleidersregister op het thema persoonlijk leiderschap.

Binnenkort herregistreren? Doe dit eens met een leerverhaal!
.
Deze leerverhalen ook per e-mail ontvangen? Meld je dan aan via de link.