Het recept van Tonke Dragt

Een van mijn dochters is een leesmonster en recent zat ze weer – helemaal van deze wereld – te lezen op de bank. Nieuwsgierig besloop ik haar om te weten welke schrijver dat nu weer wist te bereiken. Op de omslag stond: De brief voor de koning. Auteur: Tonke Dragt. Nu kende ik haar wel, maar ik had nooit iets van haar gelezen.

Toen ze het boek uit had, bleef er iets geheimzinnigs aan mij trekken. Elke keer als ik het boek zag liggen, dacht ik: zou ik er aan beginnen? Nou, je snapt het al. Op een goede avond zat paps in een kinderboek van zijn dochter te lezen. En het is waar: Tonke Dragt is een begaafd verhalenverteller en kinderboekenschrijver. Ze sleepte me direct mee de middeleeuwse wereld in van ridders, kastelen en koningen. En wat mij opviel: ze volgt het oeroude recept van het heldenverhaal. De hoofdpersoon krijgt een mysterieuze opdracht, raakt daardoor in een spannend avontuur verzeild. Met vallen en opstaan en met hulp van anderen, gewone stervelingen, maar ook excentrieke wijzen, brengt hij zijn opdracht tot een goed eind, al hangt dit soms aan een zijden draad. Het is niet alleen een avonturenverhaal, maar ook een leerverhaal. Alle ervaringen  en wijze lessen vormen hem uiteindelijk tot de persoon die hij dan is. Aan het einde van het verhaal slaat koning Dagonaut, Tiuri, de hoofdpersoon, dan ook tot ridder.

Literatuurwetenschapper Joseph Campbell heeft tientalen verhalen uit de oudheid geanalyseerd en daar zijn monomythe, het oerrecept van oude, maar dus ook hedendaagse verhalen, uit gedestilleerd. Die zie je ook terug in het verhaal van Tonke Dragt. Tijdens het herregistratietraject Op zoek naar de verloren helden – ook een leerverhaal – heeft hij als wijze ook een stem, want zijn monomythe weerspiegelt dus ook een leerverhaal. Daarmee kun jij jezelf binnenkort herregisteren.