Zo zet een potlood je hersenen aan het werk

Wanneer tekende jij voor het laatst? Tijdens je opleiding, met een stel potloden, aangevuurd door een kunstzinnig begaafde docent? Of moet je verder terug, naar je kindertijd?

Op een basisschool komen de kleurtjes nog uit de kast. Zeker in de onderbouw. Maar ook voor volwassenen kunnen potloden en stiften superhandig zijn. Bijvoorbeeld om een praatplaat (of een variant daarvan, de leerplaat) te tekenen. Een prima middel om mensen na te laten denken over zaken die wat ingewikkeld zijn of inzicht vragen. Zelf tekende ik al sinds mijn jeugd niet meer. Onlangs heb ik het weer opgepakt, omdat ik het nut ontdekte. Aangevuurd door mijn oud tekenjuf van de middelbare school.

Zo’n plaat hoeft echt niet kunstzinnig te zijn. Maar hij moet wel je hersentjes aan het werk zetten. Gewoon door ernaar te kijken.

Deze week tekende ik er ook een, een kleintje. Deze tekening geeft aan voor welke keuzes een schoolleider staat bij zijn herregistratie. Dat kwam uit ons onderzoek naar voren. Dan begrijp je waarom ons nieuwe introductietraject (online, individueel/collectief) voor herregistratie is zoals die is.

Binnenkort herregistreren? Doe dit eens met een leerverhaal!