Dit is wat de wijze zegt

Bedrukt gaat de patiënt op de divan liggen. Vanachter zijn brilletje met ronde glazen kijkt de zielenknijper hem vorsend aan. Zoekend naar de diepste zielenroerselen van deze gekwelde man. Hij bladert in zijn collectie archetypes, het karakter van deze man duidend. Is hij een strijder, een held, een wijze, een uitvinder, een ontdekkingsreiziger…? Ik stel me al duimzuigend voor dat het zo ongeveer ging in de praktijk van de Zwitserse psychiater Carl Gustav Jung, al weer heel wat jaren geleden. Wat ik wel zeker weet: Jung greep terug op archetypes uit hele oude verhalen.

Archetypes vind je overigens niet alleen in oeroude verhalen. Je ziet ze nog steeds in recentere films en boeken. Denk aan die geheimzinnige Gandalf uit de Ban van de Ring. Je weet wel, die dikke, verfilmde triologie van J.R.R. Tolkien. Deze schrijver voert met Gandalf overduidelijk een wijze op.

Archetypes moet je ook kunnen vinden in je team. Kijk eens om je heen: welke karakters zie jij in jouw team? Herken je bijvoorbeeld die van de wijze? Die collega dus die altijd zoekt naar hoe het echt zit, altijd behoefte heeft aan kennis en inzicht en daar een ander graag mee verder helpt.

Eerder vertelde ik dat het schoolleidersregister groen licht gaf voor ons herregistratietraject. Dit leerverhaal kent ook een wijze. Namelijk Gert Biesta, professor pedagogiek en nog meer. Als je zijn boek Het prachtige risico van onderwijs kent, merk je dat direct. Zijn wijze raad? Laat je niet ringeloren door de hang naar risicomijding in het onderwijs. Dat staat je virtuositeit als onderwijzende in de weg en reduceert je tot een radertje in een systeem. Dat maakt van wijzen, strijders, uitvinders en ontdekkingsreizigers onbeduidende personages en het verhaal van je school slappe hap. Moet je niet willen, zeker nu niet. Daarmee gaan we aan de slag in dit leerverhaal.

Dit nieuwe leerverhaal ben ik momenteel aan het schrijven, maar als je nieuwsgierigheid niet kan bedwingen: kijk dan hier. Daar vind je ook de leerdoelen.