En op nummer 1 staat …

Plop, weer een. Plop, nog een. Een dag later: plop weer een. Vol spanning wacht ik de reacties van het onderzoek naar de herregistratievoorkeuren van schoolleiders af. Elke plop een nieuwe e-mail, die zegt ‘klaar is Kees’, weer een ingevulde enquête van een schoolleider.

Een plop schrijft: “Het schoolleidersregister afschaffen. Dit is een tijd- en geld rovende bureaucratie. Ik heb opleidingen gedaan die niet geaccrediteerd zijn door het schoolleidersregister en nu moet ik mij naar een externe organisatie die geen verbinding met mijn school heeft, gaan verantwoorden welke ontwikkeling dat voor mij heeft opgeleverd.”

Een andere plop vindt: “Als je ontwikkeling ‘verkoopt’ aan kinderen, dan moet je dit ook voorleven. Je bent nooit uitgeleerd. Het is in mijn beleving alleen een verplicht nummertje voor mensen die niet willen ontwikkelen. Juist omdat ik directeur ben van een éénpitter, is het goed om mijn blik naar buiten te houden en in contact te blijven met collega’s uit het onderwijsveld.”

Weer een andere plop: “Liever zie ik dat het schoolleidersregister wordt afgeschaft. Net zo als wij ruimte geven aan de leerkrachten om hun eigen ontwikkeltraject op te zetten zou dit ook moeten gelden voor de schoolleiders. Geef meer vertrouwen aan de beroepsgroep.”

Een volgende plop: “Als herregistratie gezien wordt als verplicht nummertje dan heeft men het verkeerde beeld voor ogen. Als een chirurg zich niet blijft scholen in bepaalde technieken en het net zo doet als tien jaar terug dan zou ik een andere chirurg gaan zoeken.”

Nee, het nut van professionele ontwikkeling staat niet ter discussie bij deze plops. Maar dat systeem van herregistratie…

Je snapt dat ik vooral nieuwsgierig was naar de vraag: wat vinden jullie het belangrijkste professionaliseringsthema? Nu, dat is persoonlijk leiderschap. Met direct op de hielen: aandacht voor de professionele ontwikkeling van leerkrachten en kwaliteitsmanagement. Geen verkeerd lijstje voor een zelfbewuste, betekenisvolle schoolleider toch?

O ja, deze week hoorde ik dat de beoordelingscommissie van het schoolleidersregister groen licht gaf voor het introductietraject van onze leergemeenschap. Natuurlijk met als professionaliseringsthema – we hebben goed geluisterd – persoonlijk leiderschap. Nu eerst nog wat formaliteiten regelen. Volgende week meer hierover.

Dit onderwerp leent zich goed voor je herregistratie voor het schoolleidersregister op het thema persoonlijk leiderschap.

Binnenkort herregistreren? Doe dit eens met een leerverhaal!
.
Deze leerverhalen ook per e-mail ontvangen? Meld je dan aan via de link.