We keken elkaar aan, toch wel een beetje verbaasd. Dit werkte dus! Eerlijk gezegd, ik had er een hard hoofd in. Maar we moesten wel, want het coronamonster dwong ons herregistratietraject on line voort te zetten. Wat ik dacht? Een dag achter het beeldscherm een cursusleider aanhoren, dat trekt niemand! Dat moet anders.
Na flink sleutelen aan het programma, een zoektocht door de krochten van de elektronische leeromgeving en testen van de videotools, was het moment daar. Een theoriedeel, een boekbespreking, enkele opdrachten met en zonder peerreview, een forumgesprek, een evaluatie en dag was al weer om. Een compleet nieuwe ervaring, voor iedereen. De deelnemers waardeerden het. “Fijn dat je afwisseling gebruikte in de laatste training. Ik kijk er met een positief gevoel op terug”, aldus een schoolleider van de Veluwe.
Zo kan het dus ook. Maar ik zie meer mogelijkheden. Oud denken, dat zit er nog diep in. Zoals cursussen in dagdelen, saaie zaaltjes, readers en zo. Maar dat hoeft dus echt niet meer. Dat biedt perspectief voor schoolleiders, die vaak toch al druk zijn, de herregistratie als verplichting zien, het veel tijd vinden kosten en de vaak schoolse benadering zat zijn.
‘k Had al eerder eens verteld dat ik met uitgedaagd voel om ons herregistratietraject op zijn kop te zetten, met dank aan het coronamonster. En ik daag je graag uit mee te doen aan een try out: herregistreren vanuit je eigen omgeving, je eigen verhaal. Gewoon omdat het anders kan.
Dit heeft voor jou een groot voordeel: omdat dit een try out is, heb ik tijd om jou in dit traject te coachen en te ontdekken hoe het bij jou werkt. Dit voordeel kan ik latere deelnemers niet bieden, want dan weten we hoe het werkt.
Dit onderwerp leent zich goed voor je herregistratie voor het schoolleidersregister op het thema persoonlijk leiderschap.