Wat kunnen we van minister De Jonge leren?

Misschien overvalt je de gedachte ook wel eens: wat ik ook doe, ik doe het nooit goed. Een soort minister-De-Jonge-gevoel. Zijn vaccinnatiestrategie lag deze week onder vuur tijdens het coronadebat in de Tweede Kamer. En daarmee ook hijzelf natuurlijk. Zwalkt hij inderdaad tussen de verschillende vaccinatiebenaderingen? Is hij de controle kwijt, mist hij een goed implementatieplan, een duidelijk protocol of plan van aanpak? Of gaan de ontwikkelingen zo snel, met nog zoveel onduidelijkheden, dat alleen improvisatie hem verder helpt in de strijd tegen corona?

Improvisatie, daarmee moeten schoolleiders in dit nieuwe jaar ook aan de bak. En misschien krijg je ook wel voor de voeten geworpen dat je zwalkt in de organisatie van het thuisonderwijs. Kritische ouders, die hangen aan zekerheid, zijn daar sterk in. Niet zo vreemd, want onderwijs kent voor iedereen rond de school een grote mate van veilige voorspelbaarheid. Alles is in processen, plannen en protocollen gegoten. Die nu dus even niet meer werken.

Een tip. “Ik kan alleen antwoord geven op de vraag: “Wat moet ik doen?”, als ik antwoord kan even op de vraag die hieraan vooraf gaat: “In welk verhaal bevind ik mij?”, zo stelt denker Alasdair MacIntyre. Improvisatie is dus niet alleen dingen zo goed mogelijk managen, zoals online onderwijs, maar ook naar je ouders duiden in welk gezamenlijk verhaal jullie zich bevinden en welke rol een ieder daarin heeft. Zo kan er een boeiende, geïmproviseerde scène ontstaan, waarin ouders, team en schoolleiding hun steentje aan bijdragen en waar ze later op terugblikken: dit is een heel bijzondere tijd geweest. Hoe houden we deze ervaring vast?