Wat Gandalf bij ons kwam doen

Wel eens gehoord van Gandalf? Nu, dat is die tovenaar uit het heldenverhaal In de ban van de ring van J.R.R. Tolkien. Geen engerd, met van die priemende zwarte oogjes en een pukkel op zijn neus. Meer een wijze goeierd, eentje van de witte, heilzame magie. Niet dat hij de hoofdpersoon is in dit verhaal, want hij blinkt uit in afwezigheid. Maar soms duikt hij ineens op en doet dan zijn ding. Dit mailtje voelt ook zo, denk ik. Lang geleden zat ik bij je aan tafel en tijden heb je niets van onze leergemeenschap vernomen en dan ineens weer een levensteken.

Bij ons heeft Gandalf flink in zijn kookpot met een geheimzinnig brouwsel geroerd en de vrijkomende gassen leerden ons dat we de spa dieper moesten steken. Na veel peinzen en praten was de kogel door de kerk: vanaf nu gaan we door het leven als leergemeenschap De betekenisvolle school. Horizontale verantwoording en dialoog zijn geen doel op zich, maar middelen om betekenis aan je school te geven, voor iedereen die bij je school betrokken is.

De dampen van Gandalf haalden ons ook nog uit een andere betovering. Eentje die ons deed geloven dat een school een mechanisme is, een soort leermachientje. Met plannen, toetsen, processen en protocollen… Niet dus, zo zagen we toen we ontwaakten. Een school is een levend verhaal met mensen van vlees en bloed, die ernaar verlangen van betekenis te zijn. Voor elkaar, de leerlingen, de ouders, de samenleving.

Zolang Gandalf bij ons in zijn potje roert, blijven we het verhaal van onze leergemeenschap vertellen en dagen we je uit om mee te doen: bloei in betekenis!