Dit laten Tolkien en Chaplin ons zien – filmpje!

Jaren terug alweer, ben ik een paar weken betoverd geweest door het epos In de ban van de ring van J.R.R. Tolkien. Deze Engelsman, begiftigd met een onvoorstelbare verbeeldingskracht, was bepaald geen fan van de mechanisering van de samenleving. Toen hij leefde – begin vorige eeuw – was die al ettelijke decennia aan de gang was en hij zag overal de gevolgen. Hij gruwde van rokende schoorstenen en herrie makende machines. Zo weigerde hij in een auto te stappen en verkoos hij de fiets als vervoermiddel. Deze weerzin vindt een scherpe kijker ook terug in de verfilming van het boek.

Iemand anders die kritiek uitte op deze mechanisering, was de legendarische Charlie Chaplin. In zijn klucht Modern Times (1938) brengt hij dat in beeld. Hier vind je een beroemde scene uit deze stomme film. Alles staat in het teken van beheersing, controle, output en efficiency. Chaplin steekt daar, op zijn eigen ongeëvenaarde manier, de draak mee.

Stel: je zou een video moeten maken van de school als machine. Gewoon dwalend door de school met de camera van je mobieltje op opnamestand. Wat zou je dan vastleggen? Met welk inleidend incident zou je beginnen en wat zou je vervolgens willen laten zien en hoe zou je de video eindigen?

En stel: je zou de school als verhaal op video willen zetten. Hoe zou je dat in beeld brengen?