Zo veranderde corona onze school…

Al op het coronadashboard gekeken? Zojuist spiekte ik voor het eerst op deze website. Promovendus Robert van Putten wees recent in de media op dit ding. Typisch iets voor mensen die de samenleving zien als een machine, vindt hij.  “Als bestuurders en politici maar aan de goede knoppen draaien, krijgen ze de samenleving ze die hebben willen.” Althans dat veronderstellen deze heren, aldus de promovendus. “Maakbaarheidsdenken”,  oordeelt hij.

Dat dashboard is nogal nietszeggend: alleen cijfers, geen verhaal. Een en al narratieve leegte dus. Op onze laatste bijeenkomst vroeg Erik filosoferend: “Wat is nu precies een verhaal?” Nu, jullie zitten met jullie team midden in een superserieus verhaal. Een dat ons nog lang zal heugen. Oké, je moet wel even afstand nemen en dan rustig kijken naar wat er op je school voltrekt. Alsof je naar een film kijkt, waarin je zelf een rol speelt. Dat is lastig ja.

Misschien voelde jezelf afgelopen weken ook echt een knop aan de overheidsmachine, met al zijn protocollen en maatregelen. En je was daar maar bar druk mee. Ondertussen zit je wel midden in een verhaal dat zijn weerga niet kent. Volgens de Amerikaanse storygoeroe Robert McKee kunt je het eigene van een verhaal uitdrukken in drie woorden: conflict changes life. (Dus Erik…)

‘k Ben benieuwd of je het verhaal van jou en je team al kan vertellen: zo veranderde corona onze school…

Dit onderwerp leent zich goed voor je herregistratie voor het schoolleidersregister op het thema persoonlijk leiderschap.

Binnenkort herregistreren? Doe dit eens met een leerverhaal!
.
Deze leerverhalen ook per e-mail ontvangen? Meld je dan aan via de link.