Waarom een achtste eigenschap?

Nee, een wedje ga ik er niet om leggen. Maar als ik zeg: de zeven eigenschappen van effectief leiderschap, dan weet jij wel over wie ik het heb. Althans, dat denk ik, want het is opvallend hoe zijn ideeën ook in het basisonderwijs hun weg gevonden hebben. Verschillende basisscholen ontlenen zelf hun onderwijsconcept aan de zeven eigenschappen van deze Amerikaan. Ondertussen is het al weer jaren terug dat Stephan R. Covey – want over hem gaat het – zijn fameuze boek en bestseller De zeven eigenschappen van effectief leiderschap uitbracht.

Wat minder bekend is dat hij later nog een aanvullend boek schreef: De achtste eigenschap. Want hij ontdekte dat om te overleven in deze veeleisende tijden effectief leiderschap alleen niet genoeg is. Wil een organisatie uitblinken, dan is er meer nodig, namelijk voldoening, passie en ertoe doen, aldus Covey. En dat is niet vanzelfsprekend, want hij zag juist op dit terrein bij veel organisaties problemen. Veel medewerkers lijden pijn, omdat er geen ruimte is voor wat Covey hun innerlijke stem noemt. En juist een leider moet eropuit zijn om anderen hun innerlijke stem te laten ontdekken, vindt hij. Want alleen zo ligt grootsheid in het verschiet.

In ons introductieleerverhaal voor herregistratie bij het schoolleidersregister heeft Covey ook een stem en zijn boek De achtste eigenschap staat op de leeslijst. De inschrijvingstermijn voor dit onlinetraject sluit volgende week vrijdag. Meld je snel aan, dan kun je aan de slag op het moment dat jou het beste schikt. Want ik kan me voorstellen dat je door alle coronaperikelen graag voor flexibiliteit kiest en dat je niet wil vastzitten aan vaste afspraken.